Nekategorizirano

Slobodna volja- tvoja moralna i duhovna odgovornost!

Između dva svjetska rata proizašle su agresivne i totalitarne ideologije. Te totalitarne ideologije preuzele su sve spoznaje znanstvene ne bi li uništili svaku društvenu poru. Ni danas to nije drugačije ali leži u drugačijem najlonu. Sve što se čini, čini se isključivo za održavanje vlasti nad narodom. Metode su se nešto promijenile i sa sigurnošću možemo reći da su postale psihološki opasne po organizam i um.

Čovjek je još uvijek kan poduzeti nešto za sebe u društvu, u ovome postomodernom neoliberalističkom društvu, barem manjina. To se zove slobodna volja. No, koliko je slobodna volja pojedinca iskonske biti a koliko je ona iluzija. Naime, čovjek može kršiti zakone i biti poslušan. Kroz zakone se mnogo toga zabranjuje te se i određuju kazne za prekršaje pa stoga prava slobodna volja ne postoji. Ona se nalazi u ljudskim procesima, odnosno procesima misli. Slobodna volja nalazi se između prirode čovjeka i društva. Zna se da nam zakoni nisu nužni koliko su oni doista nužni u samoj prirodi. Zakoni i norme u ovoj “demokraciji” su društveni običaji odnosno zapovijedi koje čovjek može i nemora izvršiti. No represija će stići i pitanje je do koje mjere će ići da ukine naš slobodu, naše slobodno djelovanje.

Čovjekova sloboda je sposobnost da raspolaže svojom vlastitom osobom a u društvu kontrole njegova je sloboda ograničena.

Danas se pod pojmom slobode nalazi jedna velika krinka a zove se načelo jednakosti za kojim svi žude i smatraju da je ona naša sigurna luka. Moralno i pravno polazište po kojem sloboda jednog čovjeka ne smije oštetiti drugog čovjeka ili priznatu instituciju, međutim ono je samo kulturološki i politički uvjetovana. To nije pravi pojam slobode. Sloboda može jedino postojati umna i to kroz slobodnu volju čovjeka.

Ljudski postupci su kroz društvena pravila, određeni i već se samim time gubi  temelj etike i morala, duhovnosti, pa na kraju i vlastite odgovornosti. Ljudski duh treba se afirmirati. Filozofija je u 18 i 19. stoljeću otvorila put takvim afirmacijama i pritom nam pomogla u dubinskom shvaćanju kako sve ovo doista funkcionira.

Immanuel Kant koji je tvrdio da znanje stječemo iskustvom i razumijevanjem, pokušao je nadići prirodnu vezu svojom koncepcijom transcendentnosti kada je u pitanju sloboda. On polazi od iskustva ili pojava koje se odigravaju veze u prostoru i vremenu, ali za njega su veze, prostor i vrijeme tek kategorije uma u kojima se sređuju same pojave.

Stvari koje su podložne moralnosti i pravnoj osudi potječu od slobodne volje, sve ostale, kako nam je još ranije pisao Kant, nisu dio slobodne volje i njene odgovornosti. Sloboda  je  bit duha. Sloboda nije tek puko dana, do nje se treba doći na putu samorazvoja duha, obrazovanja čovjeka, da on svoju bit ostvari u zbilji. Bilo da se radi o Kantovim, Hegelovim i sličnim  mislilacima i ovog modernog doba sasvim je nebitno jer svi oni razmatrali  gdje su zapravo granice između slobodne volje  pojedinca i društvene uvjetovanosti.

 

Sasvim je sigurno da živimo vremenu kada su naše slobode ugrožene, do krajnjih mjera. Primjeri poput prisilne sterilizacije zbog kontrole populacije u Kini, korejci nesmiju putovati izvan svoje domovine, u islamskoj zemlji pravo glasa imaju samo muškarci itd. U mikrorazinama je stvar još gora jer ona se dotiče posebne čulne prirode i ta najviše utječe na čovjekov um. Sloboda u fundamentalnom ontološkom smislu čini bit čovjeka. Odricanje od slobode znači gubitak bitka čovjeka, gubitak njegove čovječnosti. A to je ono što se upravo događa. Upravo zbog toga tolika nesretnih osoba oko nas, bolesti i raznih drugih manifestacija po tijelo i duh i za sve krivimo druge.

Naše vrijeme sada i ovdje nametnuo je materijskim činjenicama, rješavanje socijalnih težnji te politikom i odmaknuo nas od pravih apstraktnih shema te tako nas učinio da mislimo “po njihovom”. Naše odluke su velikim dijelom “u našoj moći” i mi doista jesmo  kao slobodni agensi onda i moralno odgovorni za naše djelovanje. Jer slobodna volja  tvoja je moralna i duhovna odgovornost !

T si odgovoran za svoj život.

 

Sociologinja, Sandra Vukušić

 

 

Related posts

Vukušić: Može li postojati takav društveni sistem gdje čovjek može ostvariti svoju umnu slobodu?

NAJNOVIJA STUDIJA Kemoterapija je toksični otrov za svaku živuću stanicu u ljudskom tijelu – istraživači upozorili na mitohondrijsku disfunkciju

***Ovo je pet trenutaka u danu kada biste trebali izbjegavati odlaske u teretanu***

Leave a Comment